Znaczenie pomocy terapeutycznych w Metodzie Krakowskiej

0
218
Znaczenie pomocy terapeutycznych w Metodzie Krakowskiej

Liczne sklepy oferują szeroki wachlarz pomocy terapeutycznych do pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Są one nieodzownym elementem terapii. Pomagają prowadzić zajęcia w sposób prosty, przystępny i atrakcyjny dla dziecka. Są pomocne przy każdym etapie terapii. Wiele z nich ma formę gier i zabaw. Uczą dzieci nie tylko podstaw takich jak: kolory, liczby i rzeczowniki, ale też nazywania konkretnych czynności i używania przyimków. Ciekawym narzędziem są specjalnie przygotowane do tego karty obrazujące daną czynność i plakietki tę czynność nazywające. Dziecko w formie zabawy przyswaja słownictwo niezbędne do komunikowania się. Dzieci cierpiące na Autyzm, Alalię, zespół Aspergera i zespół Downa właśnie z nią mają największy problem. Z powodu tego, że część ich mózgu nie rozwija się w prawidłowy sposób mają olbrzymi problem z połączeniem znanych im dźwięków z konkretnym obrazem bądź czynnością. Dlatego tak istotną rolę odgrywają ćwiczenia, które mają ich tego stopniowo nauczyć.

Podstawowe etapy terapii

Zajęcia z dzieckiem rozpoczynane są od regularnego zakładania mu słuchawek. Kiedy dziecko jest skupione jedynie na dźwięku, który słyszy łatwiej mu odebrać i przetworzyć bodźce słuchowe. Dzięki różnym ćwiczeniom jest w stanie skojarzyć konkretny dźwięk z daną czynnością. Na przykład będzie już wiedziało, że gwizd jaki słyszy w domu dobiega z czajnika, w którym gotuje się woda. Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania to etap kolejny. Nie jest to zwykła nauka czytania, dlatego że chodzi nie o samo uczenie się rozpoznawania liter, ale na poznawanie ich znaczenia. Dziecko rozpoczyna naukę od poznawania samogłosek i sylab. Przez wielokrotne powtarzanie z dzieckiem tego samego, uczy się ono rozpoznawać je i zapamiętywać. Po tym etapie pomaga się dziecku poznać rzeczowniki wraz z ich odmianami, czasowniki, części mowy i składnie. W tym momencie jest ono w stanie stworzyć własny system językowy, dzięki zakodowaniu go. Pozwala to osiągnąć coś wcześniej niemożliwego, zarówno dla takiego dziecka, jak i rodzica – możliwość komunikacji.

O czym należy pamiętać

Metoda Krakowska jest metodą skuteczna, opartą na wieloletnich badaniach. Doświadczeni terapeuci prowadzą dzieci z zaburzeniami, decydują o tym, kiedy są one gotowe przejść do kolejnego etapu terapii oraz uczą rodziców, jak pracować z dziećmi. Same pomoce terapeutyczne to nie wszystko. Rola rodziców jest ogromna, gdyż to przy nich dziecko czuje się bezpiecznie i pewnie. To ważne, by poświęcali mu oni czas i robili to systematycznie. Tylko wtedy, wkładając wiele wysiłku, będą w stanie wypracować z dzieckiem widoczne postępy. Bardzo łatwo jest się zniechęcić i stwierdzić, że starania nie mają sensu. Niezbędna jest więc cierpliwość.

Różnica pomiędzy dziećmi zdrowymi i tymi z zaburzeniami jak Autyzm, zespół Downa, Alalia i zespół Aspergera polega na nieprawidłowym rozwoju funkcji poznawczych. Odpowiedni zbiór technik pomaga rozwinąć u dzieci zaburzonych wszystkie prawidłowe etapy rozwoju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj