Zastanawiasz się czy warto być wege? Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się o zaletach diety roślinnej!

0
485
Zastanawiasz się czy warto być wege? Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się o zaletach diety roślinnej!

Wiele osób zastanawia się nad zmienieniem swojego stylu żywienia na dietę roślinną, ponieważ zmagają się one ze stanami zapalnymi jelit. Czy żywienie oparte na warzywach jest dobrym wyborem? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym tekście!

Czym jest dieta roślinna?

Dieta roślinna polega na wyeliminowaniu ze swojego jadłospisu mięsa i ryb bądź ich ograniczeniu. Należy pamiętać, że jest to dieta niskokaloryczna. Oznacza to, że trzeba zadbać o odpowiednio zbilansowane posiłki, które będą zawierać wszystkie składniki odżywcze. Dla niektórych wygodniejszym rozwiązaniem może być dieta fleksitariańska. Jej podstawą są produkty roślinne, jednak możliwe jest spożywanie mięsa czy ryb w niewielkich ilościach.

Jakie zalety posiada dieta roślinna?

Proces trawienia zaczyna się od momentu, kiedy poczujemy zapach jedzenia, widzimy je na talerzu i weźmiemy do ust pierwszy kęs. Warto więc jeść powoli i rozkoszować się smakiem. Dobrym pomysłem jest także wybieranie produktów lokalnych, których łańcuch dostaw jest możliwie jak najkrótszy. Dieta roślinna posiada kilka zalet, a mianowicie:

  • dieta roślinna nie przyczynia się do nadmiernej produkcji mięsa,
  • wydłużenie życia w możliwie jak najlepszej kondycji,
  • dieta roślinna jest pożyteczna dla natury, ponieważ im więcej produktów roślinnych skonsumujemy, tym bardziej przyczyniamy się do dbania o środowisko i klimat,
  • koniec ze złymi nawykami i chęcią podjadania słodkich przekąsek,
  • odpowiednio odżywiona mikroflora jelitowa, która wpływa na nasze dobre samopoczucie,
  • dieta roślinna działa antyzapalnie,
  • koniec z nawracającymi wzdęciami, biegunkami czy zaparciami.

W jaki sposób przejść na dietę roślinną i się jej trzymać?

Po przejściu na dietę roślinną mamy więcej energii i stopniowo eliminujemy ze swojego życia złe nawyki w postaci częstego podjadania. Wprowadzenie tej diety przez osoby, które chcą jej spróbować nie powinny odczuwać żadnego dyskomfortu. Jeśli jednak ktoś chętnie jadł mięso, to może poczuć lekką “niewygodę”. Z tego powodu dobrze jest wprowadzić dietę roślinną metodą małych kroków. Na początku jest  to ograniczenie spożycia produktów zwierzęcych.

Jeżeli zmagasz się ze stanami zapalnymi czy różnymi niedoborami, to przejście na dietę roślinną powinno być skonsultowane z lekarzem, wcześniej wykonując odpowiednie badania. Badanie mikroflory jelitowej może się jednak okazać niewystarczające do sprawdzenia, które produkty są dla nas odpowiednie, ponieważ jej skład zmienia się po każdym posiłku. Dieta powinna być dobierana indywidualnie.

Co jeść na diecie roślinnej?

Metoda małych kroków to stopniowe wprowadzanie jednych produktów do swojego codziennego jadłospisu, a eliminowanie drugich. W Twojej diecie powinny znaleźć się przyprawy, które wesprą procesy trawienne – oregano, bazylia, lubczyk czy tymianek. Twoja mikroflora polubi świeże bądź suszone zioła – ułatwiają one wchłanianie żelaza.

Przyprawy dobrze łączą się z roślinami strączkowymi, np. fasolą, ciecierzycą czy groszkiem. Te natomiast zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów czy chorób sercowo-naczyniowych. Oczywiście, w diecie roślinnej nie może zabraknąć sałatek, smoothie, koktajli czy zup.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj